Orgánová farma
Orgánová farma †
Možnosti využití zvířecích orgánů pro člověka Jaroslav Drobník
Publikováno: Vesmír 76, 256, 1997/5
Obor: Náhrady orgánů
Rubrika: Poznámky a glosy
Transplantace orgánů se stávají skoro běžnou záležitostí a chodí mezi námi mnoho spoluobčanů, kterým umožnily normální život. Další pokrok brzdí hlavně převaha poptávky nad nabídkou. Zcela podle zákonitostí trhu to vede k vzestupu cen a světově ke vzniku černého obchodu s lidskými orgány, což je všeobecně v rozporu s etikou a ve velké většině i se zákonem.
Pomoc nabízejí biotechnologie. Podobně jako mohou domácí zvířata po vnesení lidských genů produkovat lidské peptidy a bílkoviny (Vesmír 75, 276, 1996/5), z nichž některé jsou už v klinických zkouškách, mohou být člověku přizpůsobeny i imunologicky. Z důvodů anatomických, fyziologických a praktických přichází v úvahu hlavně vepř. Jeho orgány pak z imunologického hlediska mohou být použity pro transplantaci člověku.
V úvahu lze vzít dvě kategorie: „standard", kdy imunologická kompatibilita bude pouze skupinová a pacient bude muset být pod podobnou imunosupresivní clonou, jako je dnes při přenosu lidských orgánů, nebo „de lux", kdy vepř bude geneticky modifikován přímo geny potenciálního příjemce transplantátu. V tom případě imunosuprese nebude nutná. Pochopitelně tato optimální varianta bude jak finančně, tak časově náročná (linie bude „pro jedno použití" a vepř musí dorůst, aby orgány byly srovnatelně velké jako lidské).
Jako při každé genetické modifikaci musíme provést odhad rizika a srovnání rizika a přínos metody. Ponechme stranou otázky imunokompatibility - ty musí vyřešit imunologové a molekulární genetici. Panuje obecný názor, že hlavní rizika plynou z infekcí, a to hned několika typů. Je samozřejmé, že použitá zvířata musí být z přísně sledovaného chovu a prosta všech lidských patogenů. Zůstává však riziko v potenciální možnosti, že virus infekční pro vepře se dlouhou koexistencí s lidským organizmem (transplantát by měl vydržet doživotně) může přizpůsobit novému hostiteli. To není nereálné, uvážíme-li imunosupresi v kategorii „standard". Proto se vyžaduje, aby zvířata byla prosta i virů specifických pro vepře.
Splnit takový požadavek však není jednoduché, protože virus dobře přizpůsobený svému hostiteli může unikat naší pozornosti, ale pro nového hostitele - člověka - může být nebezpečný. Nový virus by pak byl rizikem nejen pro příjemce transplantátu, v jehož případě přínos takovéto riziko převáží, ale pro celou populaci, pro niž konkrétní transplantace žádným přínosem není. Zde bude pro minimalizaci rizika nutný další výzkum.
S nejnižší, avšak nenulovou pravděpodobností se uvažuje i o riziku latentních (defektních) virů vepře, které interakcí s lidskými viry se mohou stát infekčními pro člověka.
Další riziko plyne ze skutečnosti, že řada transplantovaných orgánů neplní jen jednu funkci, ale často se uplatňují i endokrinní činností, která nemusí být kompatibilní v kvalitě, kvantitě a dynamice s lidskou fyziologií. Toto riziko je nezbytné minimalizovat přenosem dalších genů a selekcí plemene dárce.
Ani vlastní funkce orgánu není bez rizika, musí totiž odpovídat na vnější i vnitřní signály - třeba stres, fyzickou zátěž, složení potravy apod. - jak to vyžaduje lidská fyziologie. Při endokrinní regulaci musí reagovat na lidské signální molekuly.
Proti těmto rizikům stojí přínosy. Z toho, že chov použitý pro produkci orgánů musí být přísně kontrolován, plyne, že zdravotní stav dárce může být daleko lépe a dlouhodoběji monitorován, než je tomu dnes u lidských dárců. Není problémem sledovat velmi citlivými metodami zdravotní stav zvířete, třeba pomocí řetězové polymerázové reakce, která o mnoho řádů zesiluje případně přítomnou DNA (nebo i RNA) hledaného parazita a tak umožňuje jeho zjištění.
Také funkci orgánu lze před jeho použitím podrobně ověřovat metodami v medicíně dnes běžnými a získat o něm před transplantací daleko více informací, než můžeme mít dnes zejména u náhodných lidských dárců. Vhodným výběrem plemene se dá optimalizovat reakce orgánu na vnější a vnitřní podněty. Je velmi pravděpodobné, že pro různé orgány budou vytipována různá plemena vepřů. Zde je pole nejen pro genové inženýrství, ale také pro klasické šlechtění. To zvládne neověřitelně mnoho. Stačí se podívat na psy, pejsky a psíčky pobíhající po ulici.
Nemůžeme si však dělat iluze, že předností této farmářské produkce orgánů bude jejich láce. Zachování správné výrobní praxe velmi prodražuje i tak zdánlivě jednoduchou technologii, jako je získání např. alfa-1-antitrypsinu z ovčího mléka pro probíhající klinické zkoušky. Požadavky na přípravu orgánů budou řádově přísnější. Jednoduchá úvaha ukáže, že „orgánová farma" bude vlastně nemocnice střední velikosti s porodnicí, operačními sály, inkubátory, diagnostickými přístroji a laboratořemi, biotechnologickou, mikrobiologickou a biochemickou laboratoří, hygienickými smyčkami a podobně. Těžko předpokládat, že to vše budou platit zdravotní pojišťovny. Ale to jsme už někde jinde.
Vážení přátelé,
jsem smutný, když ukazujeme Bohu jak napravovat Jeho stvoření. Nahrazujeme klouby kovovými, přidáváme na podporu srdeční funkce kardiostimulátory a defibrátory, provádíme výměnu orgánů transplantací a dokonce výhledově budeme chovat zvířata jako potencionální dárce. Dokonce toto všechno se stalo tak výhodným obchodem, že lékařská etika se vytratila a hrabivost vytlačila etické a mravní chování. Toto poznání dokazují i zfilmované skutečnosti například ve filmu Kandidáti života a smrti nebo Cesta. Místo toho, abychom směřovaly pozornost i tyto nemalé finanční prostředky k odstraňování příčin nemoci tak prostých jako je stres všeho druhu, nezdravá výživa, škodlivé životní prostředí a podobné, jsme vystavováni drahým pokusům a zkouškám „vědy", kdy utrpení a bolest slouží jako cesta k penězům. Na straně druhé, je dobré Vám pane Drobník poděkovat. Protože vaše, (rozumí se vědecké) směřování pokud skloubíme se snahou farmacie a EU podle nichž zmizí z trhu bylinky a doplňky, urychlí návrat k původním hodnotám odvíjející se z lásky. Kdy harmonie, úcta, dobrota, snášenlivost a neubližování nám všem budou jedinou možnou cestou k uzdravení, zachování si zdraví. A to je důvod k radosti. K lepšímu pochopení mé vděčnosti vám může pomoci úžesné dílo pana Mirka Hrabici "Co nám tělo říká aneb po stopách nemocí". A důvod k návratu ke skutečným hodnotám nám snad připomenou ti, kteří je nikdy neopustili. Jeden z nejlepších a nejmírumilovnějších národů na zemi jsou také Amish (čti amiš), bydlí v hrabství Lancaster v Pensylvánii, několik hodin od New Yorku. V Severní Americe žije asi 150-200tis. Amish a žijí tak, jako jejich předci v 17.století. Vedou sice těžký, ale zato zdravý život. Hodně pracují na polích, jedí zdravou potravu, bez alkoholu a tabáku a proto se Amish těší výbornému zdraví. Nejvíce překvapující je jejich chování, jsou přímí, poctiví, hrdí, štíhlí a to že se chovají hrdě je značně v protikladu s nedbalostí a otylostí, kterou je postižena většina Američanů.
Pacient se za svého života může přihlásit do Národního registru osob nesouhlasících s posmrtným odběrem tkání a orgánů, jehož zřizovatelem je ministerstvo zdravotnictví. K tomu je potřeba vyplnit příslušný formulář. Umožňuje zákaz využití všech nebo jen některých orgánů. Dále zákon umožňuje vyslovit nesouhlas ve zdravotnickém zařízení před ošetřujícím lékařem a jedním svědkem, to se zapíše do zdravotnické dokumentace pacienta a kopie má být zaslána zmíněnému registru.
Duch dobyfilm s titulky v češtině na You Tube
Jeden z nejšílenějších, ale nejrozšířenějších názorů je: "To jsou geny".
Je to i můj život
Režie: Nick Cassavetes
Co drží rodinu pohromadě? Nick Cassavetes, režisér Zápisníku jedné lásky a Johna Q., v tomto filmu o milující rodině, zkoušené - a semknuté nemocí dítěte, znovu dokazuje, s jakou jistotou umí zacházet s příběhy o hloubce lidských emocí. Cameron Diaz, Abigail Breslin, Alec Baldwin a další členové výjimečného hereckého obsazení s velkým citem oživují příběh jedenáctileté Anny Fitzgerald, která má být dárcem pro svou nemocnou sestru, ale nakonec se začne domáhat práva rozhodovat o vlastním těle. Tento akt svobodné vůle možná Fitzgeraldovy rozdělí - anebo se stane prvním krokem k vítěznému pochopení oddanosti, důstojnosti a významu rodiny. (oficiální text distributora)Cesta
Americký fotograf Luke přijíždí do Maroka, aby uprostřed exotické krajiny a lidí prazvláštních obyčejů zapomněl na svou lásku, která mu zemřela v náručí. Od počátku vnímá odlišnosti zdejší kultury plné tabu a náboženských předsudků, které jsou pro člověka vychovaného západní civilizací jen těžko pochopitelné. Kouzlo krajiny i svérázné povahy zdejších lidí mu však okamžitě učarují. Zasvěcenou průvodkyní se mu stane krásná marocká dívka Zahrad, se kterou se náhodně seznámí. Ta mu chce ukázat všechny půvaby své země, proto jej vyzve k cestě do pohoří Atlasu, z jehož vrcholků lze údajně pozorovat nejkrásnější východ slunce na světě. Zprvu romantická vyjížďka se však změní v noční můru, když v horských stráních objeví tajemné chodby, v jejichž temných zákoutích se skrývá děsivé tajemství. Luke začíná tušit, že nejkrásnější východ slunce by pro leckoho mohl být také tím posledním. (oficiální text distributora)
Kandidáti života a smrti
Dva mladí lidé odjíždějí na svatební cestu, aniž by tušili co je čeká. Jakmile se ubytují v nechvalném Hotelu, je Manžel unesen, ale manželce se podaří utéct. Lehce oděná vyhledává pomoc u přátel, kteří jí ve všem pomáhají. Najde s pomocí svých přátel svou ztracenou lásku a odhalí nelegální obchod s lidskými těly, které jsou dále používány na obcod s lidskými orgány...?
Okwe, ilegálny emigrant z Nigérie, večer pracuje ako taxikár a v noci sa z neho stáva recepčný v hoteli vo West Ende. O svoj súkromný príbytok sa delí so Senay, peknou Turkyňou, žiadateľkou o azyl. Pracujú v rovnakom hoteli. Raz v noci Okwe objaví v jednej z hotelových izieb hrozný nález. Zistí, že sa tu deje čosi veľmi nebezpečné. Mladík pomaly objasňuje záhadu svojho objavu a preniká do zabijáckeho zločineckého podsvetia... (oficiální text distributora)